Island-Dag 4

Island ligger kun 60 mil fra Norge. Trondheim ligger 66 grader nord på lik linje som Reykjavik, Verdens nordligste hovedstad. Men landskapet er helt forskjellig fra Norge. det er omtrendt ingenting her som kan sammenlignes med det landet vi bor i.

Vi seilte inn i Seydisfjordur kl. 10.00 tirsdag morgen. Det var en sjelden og flott opplevelse.

Bygda så nesten forlatt ut. Ungdommen har nok forlengst forlatt den lille bygda til fordel for skole og jobb i hovedstaden eller utlandet. I et og annet hus kunne vi se noen eldre stå bak gardinene og titte på oss turister. Fire små hoteller fantes. De var kun åpne for at guiden vår og en og annen overnattet der før de tok Smyril-cruise skipet ned mot Færøyene og Danmark.

Man måtte over fjellet for å komme noen sted. Det tok kun fem min å kjøre, så var vi på fjellet. Her snødde det.

Vi gikk ut av bussen for å ta noen bilder. Da var det kun å bøye seg ned og plukke opp lavasteiner.

Det var også meget merkelig her for når vi kom litt ned fra fjellet var det nydelige høstfarger. Her var det fire årstider på en og samme dag, akkurat som på Færøyene, men på Island fikk vi også med oss snø.

I store deler av mitt liv har jeg godt med en drøm om å få se geysirer og bade i blå lagune på Island. Nå skulle jeg få oppleve dette.

Neil Armstrong og hans team fra NASA hadde øvelse her før de dro tl månen. Mon tro om bildene ble tatt her...? Kanskje de aldri vra på månen... Det får vi vel aldri et svar på.

Bak meg koker det i bakken. 100 grader.

Jorden lever. Og under oss er det fryktelig varmt.

Det var helt fantastisk å få se dette. Fargene var så vakre.

Det røyk fra flere geysierer her oppe i ødemarken.

Landskapet er nydelig.

En stor lavastein, men som er utrolig porøs og sikkert lettere enn Ferdinand.

Jeg velger å dele opp dag 4 da det var så mange inntrykk denne dagen...