I vikingenes fotspor - Dag 1:

Turen vår begynte helt toppers. Vi satt på bussen med hver vår iPod på vei til Larvik og Colorline´s Super speed. På båten ble vi litt bedre kjent med vårt reisefølge. Vi visste på forhånd at vi dro ned alderen skikkelig. Men det gjorde ingenting. Det var Amalie (min kjære datter) og meg på tur. Hehe.... vi ble tatt for å være søstre, noe Amalie ikke likte så godt som meg. Men det var ikke fordi jeg så så ung ut, nei, det var fordi Amalie så så voksen ut:-)

I Hirtshals hadde vi ett par timer til overs før vi skulle gå om bord i Smyril.

Da måtte vi ta en del bilder...

Titt titt...

Jeg må innrømme at jeg har vært i Hirtshals mer enn 20 ganger, men aldri i selve byen. Og så så koselig byen var, med en utrolig deilig utsikt.

Amalie måtte bare posere med litt gymnastikk.

I Hirtshals kom vi i prat med Turid fra Føynland. Den sprekeste 70-åringen jeg kjenner. Hun skulle bli vår hyggelige reisefølge nr 1. En knalltøff og morsom dame med samme lidenskap som meg. Foto.

Her er noen motiver i høstsivet.

Ellers var det flere som trodde jeg var guiden på denne turen, så jeg fikk en del spørsmål som jeg svarte på etter beste evne. De stusset litt da jeg nølte og sa at det må de spørre sjåføren om. Senere så jeg at jeg var oppført med navn under guider i infoen vi fikk før turen. I mindre skrift sto det at jeg var med som fotograf. Men siden alderen på vårt reisefølge var fra 60+ til 87 år, så har de sikkert ikke fått med seg annet enn at jeg var guide.

Vårt Hirtshals besøk var nå over. Nå var vi klare til å gå ombord i Smyril.

Nå begynte vår ferd i vikingenes fotspor... Vi seilte med Smyril, den eneste cruisebåten som seiler i nord Atlanteren.

Dag 1 gikk kjempefint bortsett fra at Amalie har vært litt dårlig på Super Speed, så da var det å legge seg tidlig og bruke både reise-syk-armbånd og reisesyk tabletter. Nå var vi klare for opplevelser, historie og mange nye inntrykk...